fredag 31 december 2010

2010 - HUR VAR DET NU ...

Året som gått. 
Ett härligt år.
Med många fina minnen.
{En del sjukdom}.
Och barnen växer så det knakar.
Förändringar på hemmaplan.
Ett bra år- men hur var det nu egentligen ...

JANUARI
Året kickades igång i skåne, med Albin och gänget. Mycket trevligt. Vi kom hem till Storstan och började packa upp. Liksom alla år inser man att barnen fått alldeles för mycket julklappar.
Sedan kom snön kom med besked! Och vi tillbringade en hel del tid i stugan. Vi åkte pulka, skridskor på isen {drack varm choklad med Familjen Kusin}, mös framför brasan och var tillsammans.



Maken tillbringade en vecka i NY på jobb och hann dessutom med en del trevlig shopping åt lilla mig. Har använt min Anthro klänning massvis - för att inte tala om Trenchen. En ganska härlig månad.

... just ja. Jag började mitt nya liv också ... hur det gick? Well ...

FEBRUARI
Februari var en enda låååång sjukmånad för min del. Den ena streptokocken efter den andra - tillsammans med förkylda och/eller sjuka barn. Toppen! Jag var tröttare än tröttast-tröttast hela månaden. Februari var med andra ord inte en årets bästa månad! {med undantag för att vi bokade in en supersemester i mars/april att se fram emot - och att maken kom hem med jolly ranches och annat härligt från NY}.



MARS
Även mars månad var en seg månad, med bihålsinflammation som inte ville släppa {till slut blev det t o m röntgen}och en energi-nivå på noll. Busen krasslig i halsfluss.
MEN så började solen komma, dagarna blev längre och man kunde tillbringa lite mer tid utomhus. Livet kändes lättare. Maken spenderade en vecka i HK och vi bestämde oss efter det att inte flytta dit. Vi såg fram emot vår sol-resa i april.



APRIL
Påsk i stugan. Sedan bestod resten av månaden {nästan, kändes så} av:
{semester} {semester} {semester} {semester} {semester} {semester}  
Mauritius i 14 dagar - tillsammans med lilla familjen . LJUVLIGT! Vi bodde på två olika hotell varav Paradis Hotell var HEAVEN ON EARTH. Och hade det inte varit för att resan tar 25 timmar {typ} så skulle jag åka närsom och hursom till detta ställe. Älskade det!









Till Mauritius - vilken dröm, vilket paradis! Sol, värme, god mat & fantastiska färger! Att askmolnet från Island lät oss vara kvar 4 dagar extra - gjorde oss INGET! Absolut inget! Hahaha ...

MAJ
Japp - jag prickade in en halsfluss till. En av de där som varken doktorsbesöken {tror jag var där 4 gånger} eller medicinen {jag fick 3 olika utskrivna} gjorde någon nytta på alls. Ont, ont!


Men vi hann med ett par rundor till ön & stugan där trädgården fixades. Nya blommor planterades och stället piffades till. Jag älskar {lika mycket som Maken} att gå där ute och 'pula' och få den stora tomten att blomstra.


Vi toppade det hela {maj-månad} med att Nilsen fick vattenkoppor ... och såklart fick Busen det också {men kanske att han fick det i juni ...}

Maken var i London med jobbet {golfade}. Och så firade vi - som alltid - littlesis, pappas & min födelsedag. På tal om det - undrar när jag ska ta och gå på min finfina behandling på Grand Hotell. Jag suger på den fortfarande ... till våren, när fossingarna ska ut i sandaler, då ska jag gå dit. Dricka champagne och njuta. Jajamensan!


JUNI
Liten Flisa gör entré! Mitt i vattenkopps-meckat - så jag fick inte träffa henne på väldigt länge! Men det har jag tagit igen nu ...


Viktoria & Daniel gifter sig! 



Och så klart Midsommarfirande med : sill, nubbe, blomsterkransar, tårta, jordgubbar, 5-kamp, små grodorna, grilla, vin, godis ... och mys med hela familjen in på småtimmarna. Ute i Stugan.
Mamma och pappa stannade kvar hos oss ute i stugan. Vädret var helt fantastiskt! Maken pendlade min sin nya fina cab. Och vi fiskade abborrar. Och på kvällarna tog vi båten ut till Finnhamn för middag. Ljuvliga sommar!

JULI
Vi spenderade hela juli på ön, i stugan. Maken pendlade fram och tillbaka med 'the cab'. Vi träffade fina vänner, bl a KalasLotta med familj på Sandhamn (hemma från USA) ute i skärgården. Vi hade besök i stugan av massor av fina vänner. Vi åt massvis med god mat på öarna runt om oss tillsammans med vänner. Vi hängde massor med fina Familj Kusin. Vi hittade vår vackra {men ack så hemliga} bad-ö dit vi for så fort vi bara kunde.


Vi firade käraste Maken. Åt god mat på flotta restauranger inne i stan.
OCH ... Nilsen lärde sig cykla!


Underbara svenska {soliga & varma} sommar!

AUGUSTI
Kräftskiva på granngården. De sista båtfärderna med middagar på härliga närliggande öar. En kraftig halsfluss till och den tog knäcken på mig. Äntligen fick jag en remiss till öra-näsa-hals. Efter ett riktigt tufft tillfrisknande {där inga mediciner hjälpte för fem öre} for vi ner till småland för att tillbringa tid med momo, mofa & kusinen Flisan i en vecka. På vägen ner stannde vi till i fina Grimstorp {innan det såldes}. Nilsen och jag gick på cirkus. Vi badade massvis i äventyrsbadet. Så mysigt!


Tillbaka i stan och vardagen tar vid. Nilsen slutar {äntligen} med napp (en stor händelse i hans/vårt liv)!

 { nöjd kille påväg till skansen }

SEPTEMBER
Sista båturflykten till vacker ö. Hösten börjar göra entré. Brrr ... men fortfarande soligt och härligt. Och så även vardagens lunk.
Busen fyller 2 år! Hurra! Stort firande och kalas för honom {och alla föräldrar med bubbel}.


Och jag hade den stora äran att få tillverka bröllopssmycken åt Fru Frallan. Så vackert, så mycket kärlek. Och jag var barnvakt på bröllopet åt  lilla Flisan.


Jag och Maken firade bröllopsdag (6 år)  . Och vi bokade in en resa till solen. Lyckliga vi!
Och så njöt jag av en superhärlig middag med Fru Granne på Grand. Livet är allt bra ...

OKTOBER
Jag fick äran att styla Familjen Grannes hem som skulle ut till försäljning, å så roligt! Och lyckades få med mig några 'små' saker hem hit också {oups!}. Och äntligen  var det dags för årets sol-resa tillsammans. Vi åkte till Teneriffa och njöt av det vackra hotellet Abama. Älskar våra resor tillsammans. Att vara bara vi i lilla familjen. Älskar sol. Älskar värme. Älskar god mat!


 


Lagom till att vi kom hem kom kylan & årets första snö. Vi spenderade månadens sista helg i stugan och gjorde snögubbar för fulla muggar. Snacka om kontrast till soliga Teneriffa! Dags för lill-fisen att börja på dagis - samma som storebror. Vi tillbringade 3 hela dagar för inskolning. Det gick bra. I alla fall för honom ... haha.


Tjingeling!

NOVEMBER
Månaden inleddes med trädfällning och röjning av dessa ute i stugan tillsammans med Fru & Herr StugGrannar. Så mysigt. Slit & släp, såga & röja - sedan bastu & god mat & dryck. Sämre kan man ha det! Dags för little.u att starta upp på allvar ...
Jag och barnen började dock med lite ledighet a la höstlov nere hos momo & morfar i småland. Badhus, lek & så plockade vi med oss momo hit.
Dags för ÅRETS HAPPENING! Min operation av halsmandlarna. De är nu ett minne blott. Och vilken grej ... resten av året har präglats utav detta. Fruktansvärd smärta och total utmattning av min stackars kropp. Gick ner 10% av min kropsvikt ... bara det ...
Att jag orkade delta på Flisans dop är ett under, men blev så lyckat!
Sedan kurerade jag mig, och kurerade mig och kurerade mig. Och bokade in en resa till London {som blev inställd!}. Och så påbörjade jag 30-dagars-Listan. Och kurerade mig!

DECEMBER
Mera snö- MASSOR AV SNÖ! Och så kallt {ner mot minus 20}. En månad fulll av aktiviteter och en mycket mör mamma här hemma. Först adventsfirande. Julkalendrar. Resan till London ställdes in på grund av all snö-kaos i Europa. En sjuk Make på det. Toppen! Sedan är det dags för finaste Nilsens födelsedag.


Detta firades så klart med kalas - Maskerad kalas! Nilsen var Super Mario! Pappa skelett. Mamma Indian. Busen Woody i Toy Story.


Sedan var det lucia. Och mer advent. Och så lillejul med Makens familj. Köra-köra-köra ner till småland och fira julafton med momo & mofa, littlesis, T och Flisan samt min farmor & farfar. Full rulle och god mat i dagarna 4. Massor av snö och massor av lek. Snowracers. Pulka. Snögångar i vallen.

{ årets gran }

Tillbaks till Stockholm - köra-köra-köra. Och nu är året slut. Slutet firas tillsammans med littlesis, T, Flisan och Herr Mattson. Skaldjur, bubbel och massor annat gott står på menyn.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu när jag tittar tillbaka - oj så mycket sjukdom det varit i år!
Men nu fokuserar vi på det positiva. 2010 var ett bra {om än lite tungt då & då} år och nu blickar vi framåt. 2011 har så mycket att erbjuda - det har jag på känn.
Som t ex:
- No more halsmandlar = No more halsfluss.
- Mitt hår växer  lite, lite varje dag och blir lite, lite längre {haha!}.
- Barnen börjar bli så stora och de är ett nöje {ett större nöje} att hänga med.
- Mitt företag {little.u} hoppas jag ska komma på fötter och att jag ska hitta rätt inriktning för det.
- Jag ska plugga klart min kurs på universitetet.
- Maken ska fortsätta göra karriär - som han är så bra på.
- Nilsen ska börja 'nollan' till hösten.
- Vi har ett flertal riktigt najsa resor att se fram emot {håller just nu på att boka Singapore/Malaysia - jippihurra!}.
- Stugan ska byggas ut {på riktigt i år}.
- Och (så klart) spendera hela sommaren i vår stuga på ön, tillsammans med massor av fina vänner.
- Och mer därtill ...


2 kommentarer:

  1. Vilket trevligt inlägg!

    God Fortsättning till dig och din familj! (Den där Singapore-resan låter som något att se fram emot!)

    SvaraRadera
  2. Anna: ... Och allt det bästa till er!
    Riktigt kul art blicka tillbaka på året i bilder. Vi ses under 2011! Kram.

    SvaraRadera