söndag 29 juni 2014

PION-LYCKA


Vi har av olika anledningar inte hunnit ut till vår stuga på ett bra tag. Midsommar firade vi hos min syster i år, så då kom vi inte heller ut. Och så har jag jobbat som en tok. Igår packade vi ihop oss, äntligen - me, my boys och våra fiskar. Och nu är vi HÄR. Ljuvliga stuga, på denna ljuvliga ö.

Jag har ju hängt på Instagram (jag heter @llillau) och sett alla dessa fina pionbilder och sedan besvikelsen över att de blommade över så snabbt. Speciellt efter ett dygn av spöregn. Så jag tänkte både en och två gånger att "attans också, jag missade våra i år. De kommer att vara totalt överblommade när vi väl kommer ut! Jaja, vad är väl en bal på slottet … *ler*".

Så ni kan ju förstå min totala lycka när vi svänger in på tomten och pionerna är knoppar, bara ett par stycken - de ni ser ovan på bilderna - är utslagna. Jippijajajaja! Vi har tre 'pionbuskar', ni vet pioner som sattes för sisådär en 50 år sedan. De är galna! Helt galet stora och vi får säkert ett femtiotal blommor (minst!) varje sommar. Vi måste knyta upp dem så att de inte tynger ner varandra. Att jag dessutom la på ekologiskt allgomin (bästa trädgårdsnäringen) förra gången vi var ute har gjort att alla våra växter har monsterväxt. Wow! Ska försöka att ta lite bilder - när ogräset är borta *ler* … det växte visst också.

De som hade slagit ut klippte jag av och satte i en av mina favoritvaser. Tände de fina dödskalle-ljuslyktorna och nu njuter jag. De luktar ljuvligt! PIONLYCKA!

Dessa bilder få bli mitt söndagsbidrag i Fabriken
Hej Söndag! Hej Sommar! Hej ön! 
Nu ska jag njuta!

6 kommentarer:

  1. Underbart! Här har pionerna tyvärr blommat över men njuter av alla fina bilder. Ha en riktigt skön sommar!

    SvaraRadera
  2. Så ljuvligt!

    Jag har faktiskt inte lyckats få till mitt lilla skottskick till dig och nu förstår jag att jag kanske ska vänta eller? När ni är i stugan kanske ni har eftersändning på sommaren förresten... LÅt mig veta vilket så jag inte skickar och den dör den lilla paletten-to-be :)

    kram

    SvaraRadera
  3. så otroligt vackra!! Vad härligt att ni är på ön, njut!
    kram

    SvaraRadera
  4. Dessa ljuvliga pioner! Och det bästa är ju att dom verkar hålla i tid och evighet inomhus. :)

    SvaraRadera
  5. wow, så fint... och just sådär hoppas jag att det blir med mina nyplanterade pioner. Fast gärna tidigare än om femtio år! :-)

    SvaraRadera