onsdag 30 oktober 2013

TVÅ BRÖDER ~ EN RUND BRICKA


Vi höll på att packa inför vår trip ner till småland när Litet Monster kom in till mig, där jag satt och jobbade in i det sista. Han brukar göra det, och så står han där en stund. Han tittar med sina små pliriga ögon och man ser liksom hur det börjar klia i fingrarna och till slut måste han liksom bara känna på sakerna som ligger där. De ligger där på perfekt höjd för små barnfingrar, dag in och dag ut. Och aldrig att han rör något, om inte jag sitter där. / ja, förutom de enstaka dödskallar (mrs. sculls) som vi hittat under hans huvudkudde då förstås *ler* / 

Denna gången lyfte han upp ett par ringar i silver som jag beställt hem åt en kund. Han tittade på dem och tittade sedan på mig och sa: "mamma, vad gör man med de här då?" Jag svarade: "jag ska stämpla 2 barns namn på en av dem och tillverka ett armband åt en pappa ~ han ska nog få det på farsdag!" Han stod tyst en stund, kramade den lilla brickan i silver i sin hand och sa till slut: " mamma, då vill jag ha en sådan med Litet Monster & Stort Monster stämplat på ~ snälla, kan du göra det nu när jag tittar på, snälla!". Och vem kan motstå en sådan förfrågan.

Så vi hamrade in deras namn - bokstav för bokstav - på den runda brickan och hängde den i hans tunna ankarkedja som han burit i över ett år nu. "Mamma, det ska hänga ett hjärta där på kedjan också" ... så det gör det nu. Två bröder ~ som bråkar, bottas, nyps & är som bröder mest är ~ men som är så galet lyckliga över att ha varandra som bröder. Mitt mamma-hjärtat svämmar över!



1 kommentar: