torsdag 7 februari 2013

ÅTERANVÄNDNING


Återvinning av vackra saker . Ooooh yes baby! För en smålänning som jag är detta ämnet ljuvligt. Att spara och återanvända på ett annat sätt. Även om jag kanske inte gör det så mycket i verkligheten. Men jag sparar på saker för just ändamålet. Oh yes! Som t ex Makens vackert mönstrade skjortor. De skulle bli påslakan åt barnen när de var små - det blev ett örngott (tygerna ligger kvar i en låda, väl förvarade till Makens förtret). Och när vi gör hemmagjord pizza och köper pizza såsen, då sparar jag den fina lilla glasburken. I dem kan man förvara massor av bra saker. Som nötter, torkade tranbär, flingsalt, kaffe på utflykt ... You name it (se bilden nedan eller som här)!

+

Men en av de fiffigare sakerna som jag kommit på nu under vintern är att återanvända mina vackra voluspa-ljus. Alltså själva glas-burken. I denna sätter jag ett litet batteridrivet blockljus (finns bl a på Granit). Jag låter dem stå och brinna hela eftermiddagarna & kvällarna. Jag behöver inte oroa mig, de sprider ett behagligt ljus och ingen risk för brand. Och det syns ju inte på håll att det inte är på riktigt. Har även gjort så här, med en ljusslinga.


Fler tips på återanvändning hittar ni inne hos Fabriken idag.



9 kommentarer:

  1. Ljustipset... inte dumt alls. Inte alls!

    SvaraRadera
  2. Du är ju fantastiskt. Varför i hela fridan har jag slängt alla mina ljus från Byredo när det tog slut?!? Jag har haft så många och de är ju så fina... alla åkte i papperskorgen. Tur att jag köpte ett nytt Voluspa igår..
    Fast jag köper ofta de platta burkarna med två vekar och då faller ju hela konceptet....

    Har tänkt att sms:a dig i flera dagar. Nu går jag ner och gör det. Pronto!

    Ciao bella

    SvaraRadera
  3. Japp, så gör jag med! Men brukar sätta i värmeljus. Fiffigt med de små bateridrivna ljusen. Undrar när granits webshop ska öppna?

    Jag brukar även fylla på med billigare olivolja när den med finare förpackning tar slut, samma sak med typ Lilla brukets diskmedel, fyller på med billigare emellanåt.. Och då är jag inte smålänning;)

    Hoppas du och tanden mår bra!
    Kram /A i Östersund

    SvaraRadera
  4. Åh, så fiffigt och snyggt. Kram!

    SvaraRadera
  5. Bra och enkel återanvändning! Skönt med tanden.

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt bra knep! Du måste lära mig alla smålännings-knep du har ;)

    SvaraRadera
  7. Haha! Jag sparar oxå de små glasburkarna från hemma-pizza-kittet. En dag, EN DAG, ska jag servera en desserter i dem till mina gäster. :)

    Kram!
    //L

    SvaraRadera