fredag 2 januari 2009

2009

Dags för ett nytt år - känns BARA bra! Vi firade nyår nere hos kusin Jenny & co. Hennes mamma med man var där också - och 2 söta vovvar. Vi drack champa (I LOVE) och åt god mat - mums! Tack snälla Jenny & Joe! Nils somnade till slut i deras soffa och Bobo, ja han var vaken och vaken och vaken men somnade till slut han också. Tolvslaget firades in med champa som var så god - SÅ GOD!!! Vi lyssnade på 12-slagen på P1 (väldigt sakralt)... något helt nytt för mig, och jag saknade Ring, klocka ring, ring ut det gamla året och ring in det nya året ... Nostalgi! Var hemma runt halv 2 - så länge har jag inte varit vaken frivilligt på väldigt, väldigt länge. Och just den natten, ja då bajsar Bo efter sina 2 veckors uppehåll. Jamen åh vad bra. Så det är bara att ta hand om den lille skit-grisen! Det är väl bara att inse att de nyår som man slog klackarna i taken och sicksackade hem är en bit in i framtiden. Nu är det mer åh hoppas barnen sover så vi får sova trots på- & avklädnad av vinteroveraller. Men det har sin charm det med. Var tid har sin charm. Och jag älskar våra små snorungar mest i världen!

Innan vi gick ner till Jenny & co så skulle vi ju då skjuta dessa efterlängtade raketer - men oj, vilket fiasko! Nils började stortjuta - man kunde ju inte åka med dem upp i himlen. Gull-unge! Och så var det skitläskigt att pappa tände på, det sa pang och sedan sprang pappa mot Nils för att komma ur vägen. Och Nils tittade bara på pappa som sprang mot honom (förmodligen med skräck i ögonen, livrädd för att få en raket i arslet), såg aldrig de fina stjärnorna som det blev av dem ... näe, 2 raketer av 14 blev det alltså detta nyår! Nu ligger de och väntar på ett nytt festligt tillfälle att användas på. Kanske mammas 60 års kalas - vem vet? Mamma - om du bara visste! Hahahaha ...

Idag är det så kallt här - minus 10 grader var det när jag och pojkarna var ute i förmiddags. Vi letade heffaklumpar och matade fåglarna, bar in ved, hämtade in posten, skrev saker på
verandan i rimfrosten (så vackert här ute, alldeles vitt) och jagade varandra med älghorn (pinnar som man sätter på huvudet). Har ätit lunch, fikat kaka och nu ska här eldas i kaminerna och mysas rejält här inne i eftermiddag. Jag är själv här ute i stugan idag eftersom J var tvungen att jobba inne i stan. Så mycket för det där att han skulle kunna jobba hemifrån - jaja, det funkar ju detta också. Förutom att Bo har vaknat 1 gång i timman i natt och ätit varannan timma vilket inneburit att jag sovit nada = jag är trött! Och han skriker och skriker och skriker på dagarna också - vad är det för utvecklingsfas??? Han är väl inte sjuk min lilla tjocke-korv? Och Nils är i värsta trots-perioden. SLUTA! är liksom hans mantra just nu. "Sluta mamma! Det där är inte roligt" eller " SLUTA! Skratta inte åt mig!" eller helt enkelt bara "SLUTA!!!" Ett annat poppis uttryck är "jag vill INTE!" i ganska falsett likanande ton. Hmmm, man kan bli tokig på honom ... Nu sover båda socker-sött. Dags för Nils att vakna snart, annars somnar han väl inte i natt.

Jag ska dricka en kopp thé och äta en kaka ... (Nils har blivit ett kakmonster - vill äta kaka hela tiden - glöm det pysen!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar