måndag 17 november 2008

Trolldeg?

När jag hämtade Nils på dagis vid 3 i fredags så fick han med sig en bit trolldeg av fröken Eva - de andra barnen skulle leka med det där på dagis - för Nils ville inte gå hem. Till slut kom han med. Dagis är visst sååå kul just nu! Bra det! Kanske hjälpte att han vet att jag fanns i köket som köcksa hela förra veckan. Kul för honom i så fall, mindre kul för mig. Hatade det verkligen! Ska inte bli bamba-tant i mitt nästa liv/karriär. Så mycket vet jag nu. Vi gick i alla fall i SPÖREGN till fiskaffären och köpte räkbakelser inför fredagens kvällsmys - Nils fick favvofisk (panerad torsk - älskar han - äter 2 hela bitar på ett nafs). Sedan en tur till lekparken, som var kolsvart - VARFÖR INGA LAMPOR I LEKPARKER ??? Han fick snurr-gunga och sedan gick vi glada, trött och BLÖTA hem. Vi plockade fram trolldegen och började leka - det är då frågan från Nilsen kommer: "Mamma, varför heter det trolldeg? Är det trollen som bajsat ut den?" Jamen herre gud, gissa om jag aaaasflabbade! Han fattade ju inte varför ...

Sedan kom pappa J hem med två underbara orkidéer till mig, som tack till lilla Köcksan - TACKAR, så vackra från NK! De pryder nu våra vardagsrumsfönster. Lovely!

Helgen har varit trevlig och så lugn den kan vara med 2 illbattingar i huset.
Lördag: Jag gick till Årstiden (mysig affär, helt i min stil) och köpte 2 nya lampfötter a la House Doctor. Coola! Så nu ska jag bara hitta passande lampskärmar till, vet inte vad vi ska ha. Kanske mörkbruna från Watt&Veke? We'll see .... De hade en skärm på lampfoten från TineK, tror jag det hette, men de var lite för ryschpyschiga för vårt hem. Jakob & Nilsen hämtade bilen som varit inne för att koppla ur krockkudden framtill så Bo kan sitta där när vi kör. På eftermiddag efter vila och mat åkte vi alla till Tekniska Museet, vilken hit för Nilsen. Han visste var han skulle ta vägen och titta/trycka på så han skulle hinna med så mycket som möjligt, lill-fisen! Sedan vid 5 när de stängde blev han galen, ville inte åka hem. Men när ordet lördagsgodis nämndes så gick det bra - han fick följa med mig och välja godis: Röda jordgubbsremmar! Hemma mys i soffan och god mat av Jakob!

Söndag: Jakob och Nils gick på bio - Lilla Spöket Laban - tydligen sååå bra! Jag och Bo skulle gå på lång promenad - men näe, usch, kände mig rysligt hängig! Och det regande med nästan minusgrader, så när jag kommit till Hagaparken vände jag efter ett varv runt Hafa Forum - hahaha! Köpte med två tidningar hem, kanelbullar och försökte få BosseGosseBus att sova - men näe, ingen bra sovdag för honom igår. Han har inte bajjat på 9 dagar nu - så det är mycket gaser i denna lilla mannens mage. Stackarn! Sedan blev vi alla 4 tok-förkylda, bara så där pang! Lugn kväll med matlagning och Jakob fixade mat inför veckan på Stora affären, både till oss och till Linden. Nu är inköpen klara för denna terminen, sååå skönt - har dock 3 jourdagar kvar i december. Nu håller vi tummarna!

Nils gjorde en 'Elisabeth' igår: Stoppade upp en pärla i näsan som fastnade!!! PANIK! Plötsligt när han sitter i köket och trät pärlor som han fått av mig - så hör jag honom i låg-panik-artad röst säga till mig (som ammade Bo i soffan i vardagsrummet): "Mamma, förlåt! Det var inte meningen, den har fastnat!" När jag slänger ner Bo i vagnen börjar han illskrika, Nils panik trappas upp och jag börjar leta efter vad det är som fastnat. I örat ser jag att han stoppat en pärla - lugnt tänker jag, den får jag ju ut ur ytterörat! "Näe, mamma, ta bort den, den sitter fast i näsan!" Då ser jag den rosa lilla pärlan som sitter FAST i hans högra näsborre! Aaaah, mamma får panik, Nils får panik, Bo skriker! Cissi kommer ner och håller Bo (Tack!) och Nils fräser och fräser och fräser, jag lugnar honom och säger att får inte mamma ut den så får vi åka till doktorn som tar ut den. pet med pincett och mer lite tryck från mig så kommer den snoriga rosa pärlan ut! Hurra! Nils kramade och kramade och kramade och kramade mig länge efteråt. Han var så rädd stackarn!
Nu i efterhand kan man ju le åt det ...
Idag är vi hemma - Nils somnade i fåtöljen igår och vaknade med feber. Jag mår skrutt med halsont och snuva och Jakob också. Men han är på jobbet så klart - ska komma tidigare sa han när han gick vid 10. Hoppas städerskan fått mitt text om att vi ställer in idag, eftersom vi alla är hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar