söndag 31 augusti 2014

SÖNDAG


Söndag här hemma i nya lägenheten.
Mitt i värsta little.u-ruschen, mitt i skolavslutning och mitt i Maken-slutar-sitt jobb-drama … 
Kändes lite som om jag hakade efter. Inte var helt närvarande.
Som att jag liksom inte var med, fast jag i allra högsta grad var med. 
I ALLT DET DÄR.

Sedan flyttade vi ut till stugan efter midsommar och lämnade nya lägenheten lite sådär halvt oälskad.
Bebodd men med saker mest 'inslängda' och på plastser som typ kändes mest rätt då i röran. Maken var en klippa som packade upp och upp och upp. Tack och lova att han var ledig.
Sommaren passerade och vi var 'hemma på besök' max ett par gånger - vi var på middag, tog emot nya möbler och så stack vi ut igen. Lämnade den lite sådär oälskad, men ändå så fin och efterlängtad.

+

Nu är vi tillbaka igen.
Och igår tog vi oss äntligen tid till att ta hand om den. 
Storstädade, putsade på saker som bara slängdes ner i flyttlådorna oputsade och packades upp igen, lika oputsade. Flyttade på saker, försökte hitta en naturlig plats för de saker vi tog med oss från ett hem då till ett hem nu.
Och ja, tänk att den där dagen igår gav lägenheten den där extra TLC som den så väl förtjänar.
Ett par saker till ska komma på plats, det måste få ta sin tid. 
Ett soffbord, en lampa, ett skrivbord och så köket … mer om det sedan.

+

Och våra fikonträd. De fick flytta med oss hem från stugan.
Jag fyndade 4 fikonträd för 29.90 sek styck i somras - de var då halvdöda. Men fick tipset att använda citrusjord, större krukor och citrusnäring. Och voilá! 6 fikon fick vi till och med. Och de har växt så det knakar.
Trädet på bilden gillade inte flytten in till stan och asfalt och tappade nästan alla löv, men vi fick på köpet ett så där inredningstrendigt fikonträd … *ler*.
Vad gör ni denna söndag.
Jag spanar in Fabriken och ser vad ni som bloggar gör … men ni andra då, vad gör ni?


2 kommentarer:

  1. ja man måste få landa lite i en ny lägenhet och känna in allt...härligt att ni börjar fixa och trixa och att det känsn bra:-)

    kul med dina fikonträd, de tar sig säkert. Har i två år haft ett olivträd på landet som sedan efter landat på balkongen fått flytta in i lägenheten under vintern, först tappar den blabden, men den tar sig så himla kul.

    Vihar också en liten fixardag, tvättar, byter lakan, , plockar, tar bort sommarskorbakar, varit på stan och fixat ärenden och hunnit med en lång springrunda i Haga! Tusen saker som fixas så skönt!

    Ha det bra kram

    SvaraRadera
  2. Vilken sommar ni haft. Den kommer ni alltid att minnas lite extra, dels för värmen som var så generös (åh saknar redan min svettiga rygg och fuktiga nacke som jag stundtals ville vara utan;) Ni kommer också minnas hur ni närmade er lägenhet på just det sätt som det blev. Jag tycker att det låter ganska härligt att fortfarande ha känslan kvar av att det är lite nytt och att det ska upptäckas och kännas in. Lagom fort och med din pricksäkra känsla för stil. Den här lägenheten kommer bli toppen. Välkomnande snygg och trivsam. Lite så tror jag:)

    SvaraRadera