torsdag 28 augusti 2014

DIY

Temat inne på Fabriken idag är DIY.

Det här med DIY borde ju vara en grej för mig … för nästan jämt när jag ser saker så tänker jag: "jamen det där kan jag ju göra själv! det där gör ju jag hur lätt som helst!". Men vet ni, jag får aldrig tummen ur att göra det. Inte när det kommer till inredningen här hemma i alla fall. Jag har försökt tänka hårt här idag - "Har vi något i inredningen som jag faktiskt gjort? Ett DIY projekt?" Nej, det har vi faktiskt inte. Än. Men Jag har en väggbonad på gång, men den är på experimentnivå fortfarande så den kan jag inte alls visa upp här nu. Jag letar efter rätt material och jag hämtar massor av inspiration från några av de amerikanska tjejer som jag sedan länge följer på IG. Imponeras!

(från : @knitwitknitwit )

Så coolt med mixen av alla materail & vackra färger. Och ett gediget handarbete som görs på en sk loom (vävstol). Finns små som är kan bära med sig i väskan och ta fram när man har en stund över.

Man kan även knyta dessa väggbonade med macramé.
Har jag försökt mig på för många herrans år sedan då min morfar brukade knyta macramé. Han knöt en massa saker i macramé, i det typiska vita macramé garnet. Så coolt!

Själv har jag på senare år knutit macramearmband - minns ni? Tusentals små, små knutar. Så kul, och så tidsslurpande … ett band tog ca 5-8 timmar att knyta beroende på hur många trådar man valde. Nu har jag lämnat över detta projekt med varm hand till mina barn *ler*.
( vänskapsband a la @llillau )


Så nu återstår det bara att se vad det blir av mitt väv-projekt här hemma. Jag har pinnar och snören redo.

Men nu ska jag ta och kika in på Fabrikens sida för mer DIY projekt. 
Kanske kan jag komma på något projekt som jag faktiskt kan realisera här hemma … 

2 kommentarer:

  1. Men hallå... du sitter ju och skapar hela dagarna! Klart som tusan att det inte finns så mycket energi över på kvällarna att fortsätta skapa till hemmet. Men ändå... heja dig! Snören och pinnar är ju redo så snart har du gjort den. Väggbonaden! :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh tjusigt! :) Älskar den där sista i macramé. En sådan skulle passa fint in här hemma. Kram!

    SvaraRadera