torsdag 5 december 2013

EN 'VIETNAMESISK SALLAD'


Min absoluta favoriträtt just nu är denna 'vietnamesiska sallad', tillsammans med ajad - thailändsk gurksallad och rå lax. Slurp! Och alla dessa smaker gifter sig precis rätt och man blir så där lagom mätt. Ni vet så att man lätt kan äta en efterrätt efteråt. Hurra!

Då jag la ut bilden på instagram (@llillau ) på denna rätt var det många som frågade efter receptet. Så jag lägger upp det här tänker jag. Det är lättplätt att tillaga, men tar sin lilla tid då det är mycket som ska hackas och skäras/strimplas smått. Man kan med fördel göra gurksalladen någon timma i förväg.

I själva salladen har jag: machesallat, fint strimlade morötter, fint strimlad rättika, böngroddar, koriander och advokado (väljer jag bort om jag vill ha den extra lätt) … denna salladsblandning gör jag lite efter eget tycke och smak. Men krispiga grönsaker är goda i den.

Dipsås från Hanoi
1 finhackad vitklökslyfta
1/2 finhackad röd chilipeppar
lite morot eller gurka i små, tunna, tunna stavar
2 msk mild risvinäger
2 msk fisksås (nam pla)
2 msk pressad lime
2 tsk socker
6 färska myntablad

Blanda allt utom gurka/morot samt myntan, så att sockret löser upp sig ordentligt. Lägg i strimlade myntablad samt morot/gurkan.

Ajad - Thailändska gurksallad
1 vanlig grön gurka
2 schalottenlökar
1/2 röd chilipeppar

Lag:
1/2 dl kokat vatten
1 msk socker
1 tsk salt
3 msk mild risvinäger
Börja med lagen. Blanda hett vatten med socker och salt i en skål. Rör ordentligt så att de smälter. Häll i vinägern. Ställ åt sidan. Skala gurkan och dela på mitten. Gröp ur kärnhuset ur gurkan med en sked. Skär gurkan i halvmånar och lägg ner dem i lagen. Skala och finhacka schalottenlöken, Kärna ur och fin strimla chilin. Blanda ner lök och chili i gurkan. Låt det hela dra i en timma.


Jag lägger upp salladen på ett stort fat, och runt om lägger jag limeklyftor (om någon vill ha lite extra av det). Laxen (färsk Salma lax) skär jag i tunna skivor och lägger upp på allas egen tallrik. Sedan får alla ta av det de vill … Jag ställer ofta även fram en kruka koriander på bordet, för jag älskar att ösa på med det (men det gör ju inte alla). Och så ett glas kallt vitt till … mmmm … och gärna härliga vänner runt bordet. 
Njut!


Så väldigt kul att så många var med på gårdagens MÅNADENS FYRA! Heja alla er!

2 kommentarer:

  1. Ser ju bara såå gott ut, detta ska jag prova. Och du, TACK för dina fina ord hos mig - blir jätteglad.

    Rosa ja, tänk vad en färg kan smyga sig på en - gillar också som små färgstänk och detaljer här och var. Skön fredag önskar jag dig! Kram

    SvaraRadera
  2. Åh vad gott det låter! Och ser ut förstås. Det där rosa fatet ... me like! Tack för fina ord hos mig igår och stor kram tillbaka!

    SvaraRadera