tisdag 7 augusti 2012

7 · EN HÖRNA AV TRÄDGÅRDEN






Ända sedan vi köpte stugan har jag drömt om en stor & härlig hängmatta. Ni vet där man kan ligga och filosofera och njuta av vinden som susar genom löven - högt där uppe.

Men så fällde vi träd, efter träd, efter träd på tomten. Och plötsligt fanns det inga träd som riktigt skulle passa till en hängmatta. Ni vet så där i avståndet mellan träden. Förra året fick jag äntligen upp vår sittgunga. Jag testade en gren som såg någorlunda starkt ut. Hurra! Det gick. Satt där med barnen och filosoferade massvis. Berättade sådana där hitte-på-sagor · medans man sakta, sakta gungade lite. Det var då jag såg platsen, platsen som faktiskt skulle fungera för min hängmatta. Och inte bara en, utan två. Maken var hela tiden skeptisk. Att det liksom inte var det optimala 'hörnet' att ha dem i ...

Men så var vi inne i 'stan' på en outlet och där låg de - 2 hängmattor kraftigt nedsatta (100 pix styck). Så jag slog till. Tänkte att man kan ju testa lite i alla fall. Och visst funkade det! Och blev bättre än jag kunde tänka mig. Och nu är det ju då bara hängmattorna - som kanske inte är de som jag hade tänkt mig - som ska bytas ut. Och så ska jag sätta dit ett snöre, så jag kan gunga mig själv · sakta, sakta. Så där rofyllt, så man nästan somnar. Men bara nästan ... för längre än så får jag aldrig ligga där innan jag hör: "maaaaaaammmmaaaaaa!".

Men jag gillar den här hörnan i vår trädgård massvis. De vackra rönnlöven som susar mot den ljusblå himlen. En plats att dra sig undan på, om än bara någon minut innan man blir upptäckt ...

4 kommentarer:

  1. -Maaammaaa! Jag hade med båda barnen på jobbet idag. (Jobbar på förskola) och herre gud. Imorogn blir ljuv semester kan jag säga. Vonje vojne.
    Dina hängmattor ser väldigt sköna ut. Om du kommer på ett gung som ser ut som vindbrisgung så kanske du slipper bli upptäckt... Dra upp benen riktigt och ligg med benen utåtvikta så ser hängmattan oliggd ut. Ska du se. Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är väldigt härligt med hängmatta. Rofyllt. Min mamma har ett stativ till sin hängmatta som man kan flytta runt på tomten - till skugga eller sol. Inte alls så tjusigt som att ha den mellan två träd men väldigt praktiskt.

    SvaraRadera
  3. Åh, nu vill jag ha hängmatta. SÅ SOMRIGT! Tyvärr är vår lilla engelska trädgård alldeles för liten.

    SvaraRadera
  4. lina. hahahaha, skrattar för mig själv när jag läser din kommentar. kan se bilden framför mig. hahaha!

    kristina. det där med ställning var vårt alternativ, en fat boy. underbara. men vi vet inte var vi ska ha den under vintern, och när vi inte är här. ställningen tar väl lite plats liksom ;) och så är en sådan där thai-häng-matta en dröm). en sådan som Bengan har på Gotland. en sådan ska jag ha! ;)

    jenny. jodå, en hängmatta i en engelsk liten trädgård får nog plats ;) lyllosa dig som bor i london. saknar.

    SvaraRadera