måndag 9 juli 2012

ÄLSKA KAKAAAAAA


Herre gud vad man äter kakor nu på sommaren! 
För att inte tala om glass. 
Och annat gott snask. 

Precis som det ska va! 
Älskar't!
Så jag tänkte ge er ett smaskigt recept på min enkla sommar-bär-kaka 
(som du slänger ihop när gästerna står på uppfarten):

75 gram smör
2 ägg
2 ½ dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 ½ dl vetemjöl
Bär eller frukt 
(jag tar lite extra socker på dem, ca  :)

Smält smöret och låt svalna av. Rör sedan samman smöret, ägg och socker. Blanda sist i mjölet. Smöra och bröa en form. Häll i smeten och lägg till sist i bären (blåbär är väldigt gott men även äpplen i socke & kanel). Låt stå i ugnen på 200 grader i 25 minuter. Kakan får inte bli för torr, ska vara lite som kladdkaka i konsistensen. Ät som den är eller med en klick vaniljglass/vispad grädde.


Nu ska vi packa picnickorgen och gå och meta abborre.


6 kommentarer:

  1. Ja, det var ju själva den vad vi fikar! Rabarberpaj med extra smör o krisp, glassar hit och dit, pannkakor med sylt och grädde, chokladkakor och så denna kakan som jag precis skrivit av receptet på. Den låter mycket bra. Enkel och somrig. Tack!

    SvaraRadera
  2. Ah så gott. Ja, jag vet man bara äter och äter och äter, finns inte någon hejd :-) Men så får det va när det är sommar! Man får slänga i sig lite jordgubbar som väger upp det onyttiga :-) Kram Elina

    SvaraRadera
  3. Mums tack för recept, det blir mycket kakor och gott på sommaren, kram

    SvaraRadera
  4. Älskar recept som man kan göra när gästerna står på uppfarten ;)

    Det här sak jag testa. Slänger kanske på lite lavendelsocker. Har det i allt just nu!!

    Kramkram

    SvaraRadera
  5. Ska testas låter snaskig!! Fika, myspys och fredag hela veckan tillhör sommaren:)

    SvaraRadera
  6. Jag som går här hemma och funderar på om jag ska baka något enkelt. :)

    Hoppas att ni har det toppen på ön! Stor kram!

    SvaraRadera