måndag 27 juni 2011

MIDSOMMAR

Jamen vilken underbar helg vi har haft! Årets ljusaste helg ...

Ska säga med en gång att jag glömde kameran i stugan - med alla mina bilder från helgen. Suck! Det får bli iPhonens få bilder.

Vi åkte ut redan i torsdags vid lunch och då var det minst sagt fint väder. Regnet smattrade mot bilrutorna och man kände en viss ångest inför att vara 8 vuxna och 8 barn (!) på midsommarafton. Men vi kom ut till vår kära ö. Regnet började avta, vi packade in, packade upp all mat (jeeze) - fixade och voíla: solsken. Till middagen kom little.sis, Flisan & T ut. Vi åt en lugn och skön middag, fick barnen i säng och kollade på Little Fockers. Kul, hihi!

( nyplockade, solvarma smultron i dödskallen )

Vaknar till strålande solsken. Hurra! Midsommarafton!
Våra gäster anländer redan till frukosten - lätt uppskrämda av våra berättelser om köer på flera timmar på midsommarhelgen. Haha! Vi dricker kaffe, låter barnen bekanta sig och livet känns allmänt fint. Dags att ta tag i midsommarstången och så klart visa runt alla i vårt vackra sommarparadis. Vi hittade inte massvis med blomster, men stången blev grön och restes lagom till lunch. Fru Sally var välutrsutad och förberess. Men vem stal de vackra ringarna som ska hänga på stången?

Traditionell silla-lunch. Med snaps (!) och sång (!!). Barnen lekte i vatten-sliden. Perfekt! Sedan tror minsann att T glömde 5-kampen hemma i år (hehe). Fina Fru Sally hade bakat magnifika kakor & tårtor till eftermiddagsfikat. Så härligt att sitta och njuta i solen, med en vacker bärtårta på fatet och fina vänner runt omkring en. Och en del mygg ...

På kvällen grillade vi Taylor & Jones fantastiska korvar - i en mängd goda smaker. Rött vin och ännu mer babbel. Och snacks. En efter en av barnen stupade i säng och till slut var vi bara vuxna (äntligen!) vakna. Som bestämde oss (jaá, eller Herr Carlson bestämde sig) för att trotsa myggen och sitta ute i sommarnatten. Massor av tända ljus, gott på bordet och god dryck i glasen. Filtar. I en timma ungefär. Sedan fick vi gå in igen och fortsätta babblet - utan mygg!

På midsommardagen vinkade vi hejdå till little.sis, Flisan & T. Familjen Maya stannade kvar, så najst. Så vi tog fika-korgen och vandrade ut till bryggan där vi (lite trötta) fikade och snackade. Barnen lekte och lärde sig knyta knutar med hjälp av lördagens hallon-snören. Hem för lunch och lite vila. Framåt eftermiddagen tog vi båten till sundet för en glass och lite havsluft. Hem och brassa lammracks. Herre gud så gott! Ännu en kväll att se fram emot ... men denna gång förberedde jag inför en kväll ute i sommarnatten ... hahahaha! Man tager vad man haver ...

( garanterat myggfritt  *asflabb* Älskling, jag vet! Hillbillies ... men det funkade, eller hur!  *blink, blink*)
Då blev det för kallt! Så alla ville sitta inne. Jaha, bara att plocka ner alla mina myggnät uppsattta med klänypor igen. Hahahaha ... men kul var det. Och funkade gjorde det! Så det så! Vi fick goda italienska delikatesser serverade och drack goda viner. Och vi var ganska tappra och satt uppe ganska länge och snackade även denna kväll. Det går bra med trevliga vänner liksom ...

Igår sa vi adjö, auf wiedersehen till Familjen Maya. Vi hoppas få besök av er fler gånger i sommar ... det är så trevligt att hänga med er i stugan på ön!

Vi tog tag i trädgårdsarbetet; gräsklippning, röjning av grenar, röjsågen och in med allt som plockats ut. Då kom ösregnet - en kort stund. Vi mös inne och bestämde oss för att åka in mot stan igen. Idag kommer mormor så vi ville komma hem, packa upp, tvätta och få lite saker i ordning innan dess. Och så hann vi med en hamburger-grillning med little.sis och co ute på gården innan de drar till Espana i 10 dagar.

( bye, bye - ljuvliga solrummet ! Ses nästa vecka! )