måndag 4 oktober 2010

[höstgryta]

{ per morberg }

Jag älskar att kolla på "Vad blir det för mat?" med Per Morberg. Jag tycker han lagar fantastiskt god mat. Vi har hans kokböcker och det är sån där klassisk, bra mat. Idag ska jag laga en favorit. En höstgryta. Mmmmums!

Så här gör jag {min egen lilla gryta, inspirerad av Per}:
- Jag bryner lök, vitlök och morätter i riktligt med smör, tillsätter köttet och fräser det.
- Tillsätter röttvin {ganska mycket} ... mmm ...
- Tillsätter Muttis hela coctailtomater på burk och hönsbuljong, samt vatten & en skvätt vispgrädde {full fat}
- Låter allt koka i ca 2-3 timmar.
- När det är ca 30-40 minuter kvar på koket tillsätter jag runda, fina potatisar och låter de koka med sista stunden.
- Voíla! Dags att äta!
{bästa grytan är den från Creuset ... love it!}

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar