onsdag 12 november 2008

Jag - köksan!

Att ha barn på ett föräldrar kooperativ är ju underbart ... ända tills det är ens egen tur att ha jour på schemat. Man går och håller tummarna för att alla fröknar ska vara friska just de dagarna. Oruttade som vi är satte vi upp en HEL vecka som jour - VAD TÄNKTE VI MED!? Jaá det förstås, är alla friska så är 5 dagar av 8 på en termin avklarade som en dans på rosor - MEN om inte ... aaah! Så händer det som INTE får ske ... I måndags kväll när jag och BosseBus just gått och lagt oss och just slumrat till så får jag ett sms från föreståndarinnan Eva: "Hanna (hon i köket på 50% och hos barnen 50%) ska till läkare imorgon morgon och blir förmodligen sjukskriven hela veckan!" Jag kunde inte sova på hela natten - hur ska vi få detta att gå ihop.

Tack och lov har vi haft tur, vi har bara behövt hoppa in onsdag, torsdag och ev fredag - och då står vi i köket mellan 9 och 11. Jag lagade köttfärsås och spagetti till 15 barn igår ... tack och lov kunde jag göra 'köttan' hemma i lugn och ro igår kväll. Underbart! Jakob gick ner med den senare på kvällen så den stod där i morse när jag kom dit för att förbereda lunchen klockan 12 - duka, göra sallad och värma maten, koka spagetti (1,3 kg), lägga upp i skålar och servera. Sedan skötte de resten själva. Idag har jag gjort potatismos på 45 potatisar (skavsår efter allt skalande) som de ska ha imorgon till wienerkorv. Det funkar, men oj vad jag är trött. Inte helt optimalt att ha jour med en 2 månaders med sig. Men jaja, det MÅSTE ju gå!
Idag har Nilsen klippt sig, det blev finfint och han var så duktig. Som tack för att han satt stilla hela tiden fick han en glass på vägen hem. Han valde Cornetto Jordgubb - för syltens skull! Jag får äta upp rånet så han kommer åt glassen & sylten. Vi stod utanför ICA och åt glassen, för han kunde inte äta och gå samtidigt, var tvungen att prata om hur god glassen var hela tiden. Snutt-unge!

Vet ni vad han sa sedan ikväll när vi satt och mös i soffan, helt appropå inget: "Mamma, jag tycker att din köttfärssås och spagetti var jätte god idag!" JAG ÄLSKAR DENNA LILLA UNDERBARA UNGE!

Men --- han är såååå inne i en trots period just nu. Fick mig att gå i spinn idag ... aaaah, vad gör man med en fin liten kille (normalt) som slänger sig på trottoaren, vägrar gå hem och skriker i falsett??? Tar det lugnt och försöker övertala honom om att följa med sin mamma hem är jätte kul, och att en stor pojk som honom vet bättre än att bete sig så där - då skriker han ännu högre i falsett! Mamman Ulrika lyfter upp en vilt sprattlande Nilsen och bär honom under armen hem, med stor kastrull i andra handen samtidigt som hon puttar Lill-Bo i vagnen hemmåt! Suck! Sedan kommer tårarna. Då inser nog Nilsen att det han gjort inte var så bra, så han hämtar Tutt&Snutt och sitt täcke och ger till mig och säger: "Här mamma, nu kan du mysa i soffan!"

Nu har jag kört järnet sedan halv 8 imorse; jourjobbat som köksa, tagit hand om två busiga underbara pojkar och haft dem själv hela degn efetrsom J jobbar sent med extra möten - och ska strax sova, när Bo har fått the dream meal (som det heter i UK). Hoppas J hinner hem innan vi hoppar i bingen - 10 minuter på sig ... saknar honom! Men Nils var en snäll trots-kille ikväll, tror han fattar att jag har det körigt när jag är själv med dem. Och Lill-Bo slumrade till när jag läste spöksagor för Nilsen, kanske han också känner på sig att det gäller att vara schysst mot morsan - haha!
Go´natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar