torsdag 5 juni 2014

STILLEBEN


Ett stilleben av ord. av Saker. av Livet.

LIVE - LOVE - LAUGH


Idag är temat inne hos Fabriken något som jag fascineras av: Stilleben.
Detta sätt att sätta sammans saker : så spännande (ibland när de är riktigt vackert gjorda) men också lite mysko. Detta sätt att fota saker tillsammans, bara för att … 
Stilleben, med betoning på andra stavelsen: stillében, (tyska Stillleben, troligen av nederländska stilleven, av stil 'stilla' ochleven 'liv'), även kallat nature morte, är en motivkategori inom måleri och fotografi, som bara innehåller föremål. Ofta gäller det sådant som hör till hemmet – bordsserviser, blommorböcker – men ibland dödskallar (vanitasmotiv), dött villebråd etc. sedda på nära håll. [ wikipedia ]

Mitt stilleben idag. Ovan.
Jomen jag fick med böcker. Och de är sedda på nära håll. Dött villebråd var svårare att få med (!).
En dödskalle hade jag med i detta stilleben som var för ett tag sedan … 

Så ja. Detta är mitt bidrag till Fabrikens önskan om att få se Stilleben idag.


1 kommentar: