fredag 17 januari 2014

KLARA FÄRDIGA …

Som ung har jag tränat massor. Massor! Vissa perioder galet mycket. Och kanske inte alltid så strukturerat. Jag studerade i Örebro där de har GIH (gymnastik & idrotts utbildning) vilket innebar ett fantastiskt utbud av sportaktiviteter. Det blev nästan ett missbruk för att slippa undan läxläsingen. När jag träffade min Make tränade vi båda mycket. Hade det som en gemensam aktivitet efter jobbet. Och många var de morgnar/luncher som jag 'stressade' ner till SATS för att riva av ett pass. I London hade jag gymet i samma hus som jobbet så det var enkelt och skönt att ta hissen raka vägen dit.

Sedan kom barnen. Och jag måste erkänna att jag plötsligt tyckte att det var skönt att ta ett 'träning-break'. På riktigt! Att inte ha det där hängandes över sig - "jag måste träna …" ~ tyvärr kan jag känna nu i efterhand. Jag åkte på en elak frozen shoulder (denna fick jag inte pga att jag inte tränade) som dessutom gjorde det omöjligt för mig att träna, pga smärtan jag hade.

Men sedan då! Vad hände sedan? Jo, jag blev lat. Rent ut sagt jäkligt lat. Jag orkade inte gå till gymet. Jag gick dock på långpromenader och körde ett och annat yoga pass här hemma. Men jag hittade aldrig lusten på riktigt. Det kändes riktigt tungt. Kanske också för att jag vet vad min kapacitet har varit - ni vet när man har kunnat spring långt och snabbt och så orkar man knappt springa 2 km. Uppförsbacken Allan! Och många är de gånger som jag peppat igång mig, kommit en bit på vägen. Känt att nu - nu händer det. Men så har jobbet, vardagen och tröttheten ändå fått ta över. Idiotiskt, jag vet!

Men så började jag följa Paolo Roberto's instagram här i somras. Oh maj gad vad han tränar! Jag kan väl tycka att det är en aning galet, kanske. MEN det han säger är så sant! Han kör inga dieter. Han menar på att alla kan träna. Och när jag varje morgon vaknar upp och ser att han redan varit ute och sprungit halvmilen, i ur&skur. Och ändå hinner med en hektisk vardag, fasiken vad det peppar!

Nu är jag på gång. Jag springer varannan dag och jag kör rygg & bål-övningar (en och annan planka och armhävning, när andan faller på). För att jag vill, för att jag mår så sjukt bra av det och för att jag blir pigg, stark. Men framförallt så tänker jag på vad Paolo skriver: "ALLA borde ha 15 minuter om dagen till att träna, har du inte det så bör du prioritera om! Du har bara en kropp."

Förlåt om jag låter kaxig här nu! Jag vill absolut inte vara någon moraltant i ämnet träning. Men jag är så grymt stolt över mig själv. Att jag hittat tillbaka till glädjen i att träna. Att jag mår så bra av det. Får så mycket energi och blir produktiv. Får tillbaka min matlust. Tack Paolo för  din fantastiska inspiration och peppning! Jag hoppas att ni kan bli lika peppade som jag! Så ett tips, spana in hans hemsida.

om det blir extra kul att träna i fina kläder. Japp! Så jag har satt samman en liten inspirationsbild ovan. Om jag gillar Nike? Japp! Men jag gillar lika mycket H&Ms träningskläder. Kolla in deras limited edition inför OS. I like!

Lycka till!
Och trevlig helg!

12 kommentarer:

  1. Heja dig!
    Från och med idag har jag årskort på Sats. Efter en gratis prova-på vecka efter nyår så börjar jag idag.
    Och jag är stolt över det. Och berättar det för många så att jag inte utan diskussion ska kunna sluta träna.
    Nu Lilla u kör vi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heja heja heja dig Cari!
      Gå in på Paolo, om du inte redan tittat där.
      Underbart peppande. Han är tuff och kaxig.
      Men det liksom smyger sig in i medvetandet - att det som han skriver är ju sant.
      Även om det är jobbigt att höra.
      Så heja heja heja!
      Trevlig helg, u.

      Radera
  2. Så rätt! Träning är bästa medicinen.

    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Träning är så jäkla ballt!
      Hur mycket lättare allt blir när man väl 'är där' …
      Vägen dit, nja, lite kämpig. Men väl där.
      Oooooh vad jag jag gillar.

      Och Lina, så stort grattis till er.
      Fast jag inte känner er så känner jag mig stolt över er.
      Ni jobbar så hårt och ni är så väl värda all er framgång.
      Lycka till och have a blast!
      Stor kram, u.

      Radera
  3. Men åh...här har vi moraltanten no1 när det gäller att skriva folk på näsan om träning. Jag är helt addicted och galen..måste måste måste träna. Endorfin junkie av rang.

    MEn vet du, det är när man hittar sitt sätt att träna som det funkar. Förr när vi inte hade kidsen då funkade SATS och deras pass bäst men det är svårare med barn, jobb och vardag.

    Jag har ju alltid tränat massor men sedna jag träffade MR Crossfit är jag förälskad...nä inte i honom hahahhaha utan i crossfit. Det är verkligen min grej. Resultaten är galna...GALNA..jag har en rippad kropp helt plötsligt, jag äter nästan precis vad jag vill (marängswiss till frulle, nä där går gränsen) och är GLAD!! Njuter av att träna, får abstinens när jag har vilodagar och drömmer om vad jag ska hitta på på nästa pass.

    Träning är A och O för att må bra inifrån och ut.

    Alla har något de gillar, gäller bara att hitta den form som passar just dig!

    Paolo min idol, attans vad bra han är...träningsboken är tuff men det går...armhävningen med lyft av armar och ben känns dock vääääldigt långt borta.

    Heja oss, Lilla du och Cari och mig och alla andra!

    Nu kör vi..

    KRamen från en som sitter redo att gå ner i källaren och klämma av 2000 m rodd...

    SvaraRadera
    Svar
    1. LottaPotta. Ja, lite moraltant är du vad gäller träningen. Hahahaha …
      Men jag vill vara ganska ödmjuk inför den. För träningen är ju som du skiver sjukt UNDERBAR … när man väl nått dit och hittat vad man vill hålla på med. Eller i alla fall något som passar att man håller på med.
      Men vägen dit är ganska tung emellanåt. Och alla har inte hittat motivationen.
      Och jag vill ju egentligen också skrika till alla " att fasiken vad håller ni på med! ni måste träna!" men samtidigt så känner jag att det där är upp till var och en och att få hitta sitt sätt.

      Jag har kickat igång ett par vänner (inkl Maken) som suttit och sagt att de inte orkar och att de inte *kan springa*. Tjena! Det handlar ju bara om att bestämma sig. Så är det!

      Och jag gör det inte för att kunna äta ditten eller datten (även om marängsuiss är sjukt gott till frulle :) - eller?) . Jag gör det inte för att bli smal (-are) eller för att bli snygg. Jag gör det i ärlighetens namn just nu för att jag mår så jäkla bra av det. Och det är underbart!
      Ja'a, sedan kanske jag inte helt ska sticka under bordet med att jag har en tävlingsskalle, så jag vill ju springa snabbt och helst långt också. Hihihi … men det är ju mot mig själv som jag tävlar. Ingen annan. Tror inte lopp är nåt för mig. Men vem vet, en dag kanske …

      Stora kramar till dig crossfit bruden!
      Slå bara inte ner mig nu med alla muskler som du har, när vi ses :))))
      u.

      Radera
    2. Haha ja är en stolt moraltant när det gäller träning!

      Jag säger som Paolo "vill du så gör du det, vill du inte så hittar du en ursäkt". Oftast handlar det om tidsursäkter. Prioritera. Svensken tittar på tv 2-3 tim/dag...just sayin...

      Jag tränar BARA för att må bra inuti, om min rygg och min sköldkörtel mår bra, ja då mår hela jag bra. Att bli rippad och KUNNA äta marängswiss till frulle är en BONUS, en väldigt trevlig bonus. Sen ska jag inte sticka under stol med att kläderna sitter snyggare på en vältränad kropp, det är roligare att gå i bikini och inte tusan gör det ont att vara nöjd med sin kropp? (attans osvenskt att säga att man är nöjd men nu gjorde jag det..bor ju trots allt i USA...)

      Vägen till att hitta sin träningsgrej kan vara både lång och tung men vill man verkligen så hittar man tillslut rätt och det funkar. Jag var nöjd med min träning innan Crossfit, hade min grej med hemmaträning och löpning men nu...nu är jag in Lööööööve!

      Nä, jag är moraltant och skriker ut frågan Vill du? Ja, då kan du! för vet du, motiverar det en endaste en att köra igång, då är det värt det! Har flera som läser min blogg och Insta som mailat och tackat för att jag kickat igång dem..heja dem!

      Muskler är guld, framförallt när man ska klämma lagg...swooosch...det var jag..eller nä, jag skoja bara...det var mina kids...hahaha

      Puss

      Radera
    3. Men åh, jag älskar ju dig för det! Du peppar mig också!
      Morala på du! För jag håller med om att det är bra för alla att träna och kan man sporra igång någon är det ju tipp topp. Men jag är rädd för att de ska avskräcka också, eftersom jag själv känt så ett tag - motgången uppåt. Och ju mer någon tjatade desto svårare blev det för mig … så jag går den gyllene medelvägen. Peppar lite halvhjärtat jag. Jag är ju så svensk och blond liksom.
      Heja dig som är o-svensk. Finns ju inget bättre än att kunna säga att man är bra på det man gör! Och jag är också SKITnöjd med min löpning idag. Sprang 6 km på 30,1 min idag - fan bra bra jag är ! :)

      Det där med att se snygg ut på köpet köper jag helt det också. Muskler som skymtar där under vill väl alla ha. Egentligen! Du är ju grymme-tight nu! Jag är mer en liten sena jag … hahahaha!

      HEJA HEJA HEJA till alla som gör't! Heja oss! För alla kan. Absolut! Det gäller bara att bestämma sig! Absofuckinglutely!
      Paolo is da king! Allt han säger är ju sant.
      Även om det ibland känns lite som en käftsmäll :)) Men på't bara!

      Och några swoooosh kommer du varken höra från mig eller mina barn - jo, kanske Bosse då som inte har några begränsningar utan bara öser på!

      Snart ses vi! Wiiiihoooo!
      Så kul det ska bli. Och så mycket god mat vi ska äta!!!
      xxx

      Radera
  4. Heja dig!
    Min man sa faktiskt nu i veckan att jag borde följa Paulo Roberto på Instagram, just för pepp och inspiration eftersom jag som du, inte lyckas få till lusten och komma till skott. Jag vet inte om jag hånskrattade eller bara log i misstroende, men det kanske alltså är något man bör göra.. jag litar ju på dig =) Ja baske mig, nu blir jag följare så kanske jag får ändan ur vagnen även jag =)
    Stor kraaaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Paolo peppar verkligen, jag håller med Ulrika till 100%. Följ och köp sen hans Träningsbibel..

      Heja heja!

      Radera
    2. Hahaha … jamen jag förstår precis. Men faktum är att hans ord liksom tränger sin i ens undermedvetna och peppar igång en. För det han säger är så sant. Det vet man innerst inne egentligen.
      Och som jag skrev: att vakna till hans instagram bilder vid halv 8 och se att för typ 2 timmar sedan var han ute i ösregnet och sprang, det ger en känslan att "jag kan också då!" Sjukt peppande!
      Och inga dieter hos honom heller. Han gillar ren och bra mat! Precis så som jag vill ha det och tror att jag mår bäst av tillsammans med regelbunden träning.

      Så heja dig!!!
      kan jag så kan du!!!!
      u.

      Radera
    3. Hej!
      Vad kul att läsa om träning och håller helt med dig och Lotta! Träning är ett måste för att må bra och jag är också beroende av känslan det eger efteråt, energin, allt jag löser och hur bra man mår. Behöver inte heller träna för att bli smal, är liten i mig själv, men för att må bra, för attans vad mycket det ger! Gillar också att springa, och rundan på ön varje morgon på somamren., det är inte träning utan ren njutning!!

      Blev nyfien på Paulo, ska kolla in honom och ja 15 minuter det har alla!!

      kram, 2014 nu kör vi!!

      Radera