måndag 7 maj 2012

HÄR SITTER JAG



... och arbetar i kväll. 

Det här med att 'driva eget' gör att det känns som om arbetet aldrig riktigt tar slut, på något sätt. Det finns alltid något att pilla med. Och alltid något smycke som jag vill hinna skicka iväg lite extra snabbt. Eller någon faktura som behöver printas ut och sättas in i pärmen. Kanske lite extra lätt när ens arbetshörna finns här hemma. 

Det här är nytt för mig. Att ha arbetet så lättillgängligt. Jag har under många år varit anställd i finansbranschen. Och arbetat många & långa timmar varje dag på både stora banker & lite mindre hedgefonder. Så att jobba mycket är inget nytt (oh no!). Men då gick jag (eller åkte buss, t-bana & DLR i London) alltid till ett jobb. Jobbade arslet av mig och gick sedan hem. Och även om tankarna på jobb fanns med hem så var det sällan så att jag kunde utföra jobbet då jag väl kommit hem. Då var jag liksom ledig. Även om det ganska ofta innebar en halvtimma framför tv:n innan det var dags att sova ... 

Jag älskar min nya arbetssituation. Att styra över min egen tid (i samråd med familjen, så klart). Jag älskar little.u . Jag älskar att vara chef, marknadsförare, sekreterare, ekonomiansvarig (well!), designer, tillverkare, inköpare, säljare ... ja, faktiskt varenda roll som det innebär att köra egen firma. Och jag älskar att i lugn & ro, när barnen lagt sig, jobba undan en del så att jag kanske kan följa med barnen på deras aktiviteter nästa dag. För jag bestämmer själv. Vilken lyx va!

Hur gör ni andra som jobbar hemifrån/driver eget för att få en bra balans? Nyfiken ...

9 kommentarer:

  1. Det låter alldeles perfekt i mina öron. Precis så skulle jag vilja göra. Synd bara att man inte är så händig och duktig som vissa andra. Dina smycken är verkligen vackra och vilken kreativitet du har. Underbart att trivas så på soitt jobb liksom!

    SvaraRadera
  2. Det låter underbart. Det är även en framtida dröm för mig och jag önkar sååå att jag kommer lyckas. Jag vet bara inte hur... Antar att man måste chansa. Tro på sig själv. Jag hoppas jag kommer kunna göra det!
    Du är grym!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Låter helt fantastiskt. Önskar och hoppas att jag också en dag kan styra över min egen tid. Hur underbart hade inte det varit?

    Du är grymt duktig!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag gillar också att jobba hemifrån, även om jag saknar arbetskamrater i bland, du vet, någon att gå och ta en kaffe med när man behöver en liten paus. Och bollplank. Annars tycker jag att det är toppen, jag kommer nog ha svårt att gå tillbaka till att vara anställd med fasta arbetstider... Jag gillar min frihet järnet. Så är det!:-)
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Åh, så lika vi har haft det;) Precis så var det för mig. Många låååååånga dagar, kvällar med sushi till lunch o middag, kaffe & redbull, tåg & tunnelbana när jag arbetade som analytiker och sedan nu med Amerikana är det hemmakontor med allt roligt det innebär;) Nu pysslar jag vidare med Amerikana 2.0, så inte lika busy som det var när det var i drift såklart, men jag vet precis vad du menar. Fortfarande mkt jobb, men lyx att vara sin egen chef!!! KRAM!

    SvaraRadera
  6. Jag har svårt att hitta en bra balans mellan jobb och ledig tid. Det blir lätt så när man jobbar hemifrån. Det blir ingen brytpunkt vid arbetsdagens slut, som när man sätter sig i bilen och åker hem. Jag har dessutom svårt att göra pauser under dagen. Jag måste göra en förändring för att få det mer "normalt".
    Kram Malin

    SvaraRadera
  7. Det låter helt fantastiskt och jag hoppas att jag någon gång i framtiden också kan känna så!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Du är så duktig! Och vilken fin arbetshörna sen :-) Jag pluggar på distans och sitter hemma och jobbar med mitt, det är annorlunda och jag antar att man måste ge det tid och försöka få till rutiner på ett bra sätt.. men det är svårt. Kram!

    SvaraRadera
  9. Amen gud jag har ingen balans överhuvudtaget... Letar fortfarande efter den.

    SvaraRadera