fredag 15 maj 2009

Bajskorvar & Vaccination

Ljuvliga Fredag - welcome!
Dagen började tidigt (halv 8) här idag. Jakob stannade hemma så att vi alla kunde gå till distriktsköterskan allihop för vaccination mot fästingar. Nils var inte riktigt med på noterna - men efter illtjut och lov om glass så gick det kanoners! Duktiga Nilsen! Snopet att inte jag kunde ta sprutan eftersom jag ammar BosseBus ... jag får ta den i sommar istället. Nu är vi hemma och har hunnit äta upp den goda jordgubbs Cornetton och jag har fått i mig en latté från Coco Vaja. Om 2 veckor ska vi tillbaka - undrar hur det går!?

Jag har ju glömt berätta om Nils! Duktiga Nilsen! Förra veckan (torsdag) så sa Nils på eftermiddagen när vi kom hem från dagis och det var dags för bajs i blöjan: "Mamma, nu ska jag bajsa i blöjan men ikväll när jag ska kissa innan jag lägger mig för att sova, då ska jag bajsa i pottan också - så att jag får ett klistermärke!" Han var MYCKET övertygande! Jag tänkte att jaha, det är ju inte så lätt att bara göra det på beställning så där, plus att jag hört det förut. MEN när det var dax för att kissa på kvällen så 'råkade' det komma en prutt som resulterade i en 'shart'. Han fullkommligt jublade av lycka och applåderade händerna och sa: "Titta mamma, titta! Det var ju det jag sa, att jag skulle bajsa i pottan nu!" Han fick ett fint klistermärke som vi satte på dörrkarmen i sitt rum. Duktiga Nils! Nästa morgon var han ju hemma med mig & Bosse och då sa han: "Nu mamma kan Bosse få alla mina blöjor eller så slänger vi dem i soptunnan! Jag ska alltid bajsa i pottan nu ... " OCH från och med då så bajsar han i toan eller pottan - som den mest självklara saken! Nu analyseras bajskorvarna i pottan för fullt varje gång han bajsat - och vi har skapat en 'bajsplansch tavla' som klistermärken sätts upp på. DUKTIGA NILSEN!
Dags att ta tag i vardagen - innan helgen börjar! Maskroslampan är på plats i kidsens rum - wow, vad stor & fin den är ! Sagolik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar