måndag 15 september 2008

3 akut-besök på mindre än 24 timmar!

Vilken helg det blev! I fredags kom farmor Karin och hälsade på oss, jätte mysigt tyckte vi alla, men mest Nils. Och han längtade mest av allt att hon skulle åka - JA inte för att han ville bli av med henne, utan för att han skulle få åka och titta på de coola tågen. Dagen började med en lunch ute med hela familjen. Och när jag kom hem och skulle sova med Bo så dunkade mitt huvud - kunde liksom inte slappna av i huvudet. Sedan blev det värre och värre och värre - och plötsligt hade jag en stor fläck framför högra ögat - som inte försvann, som om man tittat på solen med något framför så man ser det mönstret ett tag framför sig. Och jag började må dåligt och blev febrig. Jag blev rädd och ringde till slut gyn-akuten som ville att jag skulle komma in. Åh vad jobbigt! Nils blev ledsen för att mamma och pappa skulle åka igen, så syster yster Cissi fick återigen hoppa in. Men denna gången fick hon följa med mig som chaufför och sällskap. tillbringade många timmar på gyn-akuten som inte kunde säga hur lång tid det skulle ta - allt beroende på hur många akutfall som kom in. Tror jag hann säga 500 ggr att "nu åker vi hem!!!" till Cissis stora förtret. Tillslut - min tur, allt var fin fint, och lill-Bo skötte sig exemplariskt. MEN läkaren remitterade mig ner till medicin-akuten på allmän-akuten pga huvudvärken ... not so funny! Usch vilken miljö ... Men vi fick ett eget rum, tack o lov. Vid det laget trodde jag mitt huvud skulle gå sönder på riktigt! Men Cissi stöttade och efter 1 timmas väntande röt hon i ordentligt till en sköterska att "man kan inte vänta hur länge som helst med en nyförlöst sjuk mamma och en 4 dagars bebis - FAKTISKT!" och det tog skruv. läkaren kom på 10 minuter och efter en mycket nogrann undersökning med EKG och ditten och datten konstaterades det att jag hade stress/spänningsvärk pga att kroppen började komma ikapp med vad som hänt i måndags. Mycket vila, stretch och besök till min sjukgymnast rekommenderades. Men hallå - svarta fläcken och synbortfallet då? Njae, blev svaret, beror nog på huvudvärken. Åkte hem till min mycket oroade man, som nästan hunnit köpa hus i Skåne för att byta livsstil - gullis!
Nästa morgon och typ 5 värktabletter senare så var huvudvärken under kontroll, inte bra men bättre. Men ögat kändes värre. Så på stark inrådan från optiker Uffe så åkte jag in en vända till St Eriks Ögonakut. Jisses, gör folk inget annat än har ögonsjukdomar eller? Fullsmockat och ca 2-4 timmars väntetid!!! Men de sa till mig redan när jag ringde in och rådfrågade om ögat att jag skulle trycka på att jag var ny förlöst - och whips - gräddfil. Fick sitta avsides pga smittorisk och kom in efter en timma - till en ganska arrogant kvinnlig ögonläkare, men ändå! Jag har en svullnad på min näthinna precis vid gula fläcken. Detta ger mig den hemska svarta fläck framför höger ögat och gör att allt blir suddigt. Nu väntar jag på tid till ögonultraljus och sedan möte med retina (näthinne)-expert.
Jakob och Nilsen hann med besök på Tekniska Museet - Nilsen älskade det!!! OCH han fick en röd stor, fin bil av pappa, men inga pannkakor! Och på lördagskvällen kom Cissi o T ner på CiaoCiao take-away. Niiiice!


Dags att köpa nå´t fint till syster Cissi för all hjälp! TACK _vad skulle vi gjort utan dig!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar