lördag 16 augusti 2008

TILLBAKA

Nu har vi kommit in till stan igen - och jag saknar redan stugan så det knakar! Men det kommer gå över det vet jag - men jag känner mig så instängd. Efter en hel sommar i vår härliga ljusa stuga med naturen rakt utanför dörren, så känns asfaltsdjungeln lite kvävande liksom. Men å andra sidan så känns tanken på att stress-köra utirfrån Ljusterö och passa in färja för att komma i tid till BB inte heller så lockande, så jag är innerst inne väldigt nöjd med att vara i stan igen med 10 mins till Danderyds.

Vad skrev jag om sist tro?
Ja just det, var i stan för att tvätta och uträtta ärenden då. Ögonen är mycket bättre, men har tagit hela veckan för att läka och inte vara helt igensvullna och göra ont. Barnmorskebesöket gick OK förrutom att mitt HB värde är i botten. Fick rådet att åter igen testa att äta järntabletterna - vilket slutade i diarré och sammandragningar - går alltså INTE! Vi kom ut på kvällen till stugan och det var så skönt. Handlade i Åkersberga på vägen ut. Och pustade sedan ut i soffan framför tv:n på kvällen. Måste säga att OS är en TV sabbotör - det var ju inget Midsummer Murders bara för det! Hmpf!

I onsdags så satte vi på oss hela skogsmunderingen och begav oss ut på SVAMP-letar-jakt ... gick väl sådär, inte en enda svamp-j***l! Nils undrade när svampen skulle komma. Det närmaste svamp vi kom var en riktigt röd & giftig sak som faktiskt växte på vår egen tomt. Hahaha! Ja och Bittan & Dylan kom förbi med en super god flaska hemmakokt Rabarber/Krusbärs-saft, mmmm ... På eftermiddagen gick vi ner och lekte hemma hos Jenny, som var barnvakt åt sin kompis två tjejer - Thea & Klara, så det var fullt ös! Jeeeze! Barnen sprang runt, runt, runt, runt och Nils tyckte det var heaven! Vi fikade lite innan det var dags att gå hem och äta middag och bara vara vi ... lugna ner oss lite.

På torsdagen så hörde Matti av sig och var gräsänkling - så häpp skulle han komma ut till oss och hälsa på. Och sedan Karin också ... På fm gick vi ner till Jenny och co igen för att fika och leka - springa runt, runt, runt, runt igen och gå hem utmattade för att äta 'luns' - vi lagade Gnocci med bacon och det tog typ 1 timma att äta upp för Nils fick lära sig använda kniven för att dela dem, och det var kul och det tog tid!
Nils har blivit så gott som blöjfri - han har bara blöja när han ska sova och så kommer han och vill ha blöja när han ska bajsa. "Jamen Nils, vill du inte testa att bajsa i pottan, så ser du korvarna?" brukar jag säga - men det blir ett starkt "NEJ mamma, jag vill ha en blöja!" Jahaja, ett tag till, sedan får vi ta till nå´t annat knep! Undrar varför det är så för honom, att han gillar att kissa på pottan eller ute - men inte 2:an? Han är så söt när han kommer och säger att han vill kissa - på pottan? - näekissestället (det är busken på sidan av garaget, Jakob har uppfunnit det!). Så måste man ta av honom byxorna, sedan sätter han på sig sina grod-stövlar och kutar ut. Vi ser honom genom bak-side-fönstret, han intar position, böjer knäna lite och skjuter fram rumpan och kissar - sedan skaka av! Hmmm - kommer en del på händerna. Sedan springer han med världens största leende på läpparna in igen och säger stolt att han kissat! DUKTIGA NILSEN!!!

Anyway, Nils & Jakob tvättade bilen med högtryckstvätten på torsdags em - medan jag preppade all mat inför att Matti och Karin skulle komma. Kul att höra att Jakob också upprepar NEJ NILS, pappa först, pappa visar hur man gör - ca 100 ggr/minut - hahaha! "KAN SJÄLV" är Nils motto just nu!!!
Kändes lite betungande först att få gäster - men ooooh vad trevligt att de kom. Jag lagade lasagne och en äppelpaj ... De kom fram lagom till middagen - spöregn, sedan tog vi huse/gods-syn och hamnade som vanligt i soffan till slut. Det var en toppen trevlig kväll!!! Nils fick en japansk bil som hade 8 knappar med OLIKA läten och som blinkade och gick inte stänga av manuellt av Matti --- tack för den! Men Nils älskar den!

Igår, fredag, fikade vi med Jenny & co på stranden - så fick Matti & Karin se havet också. Vår älskade Saltkråke-idyll. Karins medhavda körsbärsmarmelad var sååå god - TACK, TACK! Silla-lunch uppe på vår altan och så vilade Nilsen och jag innan de åkte hem.
Fick ett ryck och ställde mig och bakade både foccacia och äppelpaj inför kvällen då Jenny, Joe & Dylan skulle komma till oss på fisk-soppe-middag - husmors fasoner ... Jakob röjde som 17 på tomten, det har blivit så ljust och fint. Godsägaren Burell! Han älskar vår stuga! Han också!

Kvällen blev super trevlig -men jag fick rå-ont i bebis magen och var tvungen att både ta en dusch och natta Nilsen för att få pusta ut. Blev nog lite för mycket av det goda denna veckan. Nu måste jag ta det lugnt.

Jag skriver om idag imorgon - måste decka i soffan nu - sååå trött, och vill chilla med J i soffan innan jag ska sova, om 10 mins högst! See ya!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar