söndag 6 juli 2008

Nu har vi firat Jakobs födelsedag ...


Dagen började kvart över åtta med sång av mig & Nilsen för Jakob. Vi låg och pratade och skrattade och Nils var väldigt nöjd över att få överlämna paket och dessutom få hjälpa till att öppna dem. Han var lite fundersam: ”Är det kanske inte min födelsedag då? Och kanske mina paket pappa?”. Jag och Nilsen överlämnade vår present – en kikare till fågel skådaren. Vi hade fått köpa den av morfar Uffe så jag förklarade att den skulle komma först vid nästa tillfälle som vi träffade dem. Detta gick Nils länge och funderade på: ”Men när kommer mofa med pappas present då?”.

Vi åt en god frukost och sedan bar det av mot Ljusterö Torg för att handla fågelfrön. Till Jakobs STORA förtvivlan visade det sig att solrosfröna i 25 kg säckar var slut hos Granngården igår när vi körde inom där enbart för att köpa fågelfröna. Och eftersom det är så att när man fyller år så får man precis som man vill och alla måste vara snäll mot en (det har Jakob sagt!), så åkte vi in till Ljusterös lilla Tempo butik för att leta frön – och Nilsen hoppade av glädje eftersom det är lördag och man får äta glassssch (”och godis också, kanske!”).
Men NOPE, inga fågelfrön – inte säsong för det, där heller! Kanske hade vi tur och det fanns fågelfrön på Ljusterös Handelsträdgård – men näe, icke. Istället shoppade vi loss på rosa, glada & vackra petunior (Jakobs favorit blomma efter att ha bott i London, där finns de överallt, framförallt utanför de bästa pubarna), ett par kärleksörter & två underbara stockrosor.

Hemma åt vi en god lunch på altanen i solen innan vi alla tre läste saga och vilade i sängen. Skönt! Men det tog inte lång tid förrän det spratt i Jakobs ben och han var TVUNGEN att gå ut och klippa gräset. Han älskar verkligen att vara här ute – så glad - som en kalv på grönbete!

När vi vaknade gick ner i solen till havet för att bada. Det skulle vara nästan 20 grader i vattnet, mmmm … Men pyttsan, det var 16 grader och sviiiiiinkallt! Vi doppade fötterna, de blev blå och vi gick snabbt hemåt för att istället duscha varmt & länge – hahaha!

Dags att förbereda inför kvällen – shit, jag hade glömt alla mina färska kryddor till min planerade örta-trädgård. Så persiljan saknades, det fixade Jakob & Nilsen i Jenny’s trädgårdsland. Vid 6-tiden kom kusin Jenny, Joe, Dylan och Joes föräldrar hit för att fira Jakob tillsammans med oss. Vi bjöd på rosévin, frutti di mare & sist men inte minst en posh marängswisch-tårta med jordgubbar.

Vad händer då? Jo mitt i gräddvispningen säger Jenny: Nu kommer din mamma & pappa Ulrika! Jamen eller hur!!! Men mycket riktigt – upp på vår infart svänger den silvriga Passaten upp och ut kommer mamma & pappa. Jag var tvungen att gå in och hämta Nilsen, som låg och läste saga med Jakob, så att han skulle få säga hej innan han sov. Han blev såååå glad och det första han säger är: ”Men var är pappas present då morfar?”
Natti, natti lilla Nilsen – som inte somnade förrän klockan var 10. Vi andra fortsatte dricka vin (inte jag!) och snacka till midnatt.

En mycket trevlig dag med familj och vänner – här på Ljusterö – kan en födelsedag bli mycket bättre!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar